Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Skodd eller oskodd?

Av Linda-li - 26 januari 2010 08:36

Denna debatt om hurvida hästar ska ha skor eller inte tycks aldrig sova.....

Personligen så tycker jag att det är väldigt enkelt; Låt individ och användningsområde avgöra i fall pållen ska ha dojjor eller inte!

Jag tror att vi alla är rörande överens om att en hov mår bäst utan järnskrot fastspikat! Sen är det ju en fråga om det är möjligt att ha det så om man tänker på träningsintensitet, underlag och häst? Vi hade en diskussion om detta för mindre än ett år sen på några bloggar, och jag tror inte att jag är den enda som tycker att "stämningen" blev lite infekterad.......trist. Vi håller ju alla på med samma slags djur, visst, men användningsområdena har varit vitt skilda och träningsmöjligheterna likaså.


 
 
Ingen bild

Johanna

26 januari 2010 10:15

Å nej, ska vi igång nu igen ;) Som sagt alla gör ju som dom vill och de flesta vet ju att hästhoven mår bäst att vara barfota. Däremot verkar många tro att jag som har mina hästar barfota inte kan träna dom som andra kan ( nu talar jag ridhästar), och att de står många perioder pga underlaget men så är det inte. Jag använder ju barfota skor när underlaget inte tillåter helt barfota. Så i år har jag kunnat använda mina hästar varevigaste dag OM jag hade velat då jag inte behöver vänta på att hovslagaren ska brodda eller slå på sulor. Men det är mycket mer jobb att ha sin häst oskodd och man måste ha rätt möjligheter till det.

 
Ingen bild

linda-li

26 januari 2010 10:31

Hahaha, nä, vi behöver inte starta om, har sett funderingar på andra bloggar:)
Huvudsaken är ju som sagt att man kan använda hästarna till det man vill, och faktum är att jag också skulle ha klarat mig utan skor de senaste veckorna och sluppit dessa förbannade styltor.....
Kände bara att jag suckade lite åt den ständiga diskussionen då det faktiskt finns hästar som måste ha skor för att kunna "tjäna" sitt syfte...:)

 
Ingen bild

sofia-Stall Neshime

26 januari 2010 10:51

Ja, jag bestämde mig då ganska fort. Det blir dojjor för min del! Det är helt sant man kanske kan ha utan om man bara skogslufsar mm men ska man träna lite hårdare så väljer jag att fortsätta ha skor på mina.

Jag tror "heta debatter" kommer upp för att en del kanske tycker sig ha "rätta svaret" men var och en måste få göra som de vill:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards