Alla inlägg den 23 januari 2010

Av Linda-li - 23 januari 2010 10:55

Såg en annons på blocket angående intresse inför en eventuell start av en ridtravareförening. Såna föreningar finns ju på andra platser i landet och syftet, förutom en samlingsplats för ridtravarägare, är ju att utveckla ekipage ridmässigt genom träningar för instruktörer, tävlingar och på så sätt höja statusen på travaren efter avslutad karriär på ovalen. Jag hoppas verkligen att dom lyckas med detta, då det nu är ett obefintligt intresse för den avdankade travaren. De allra flesta som köper en sån häst gör ju det enbart för att dom är billiga eller till skänks, och det slutar ofta i tragedi och hästarna blir vandringpokaler utan värde.......:(

Jag har sett så många exempel på hur snett det går för dessa stackars djur att slakt framstår som det enda alternativet, och det humanaste.

Men är det verkligen möjligt att ridtravaren någonsin blir riktigt respekterad bland ryttarfolket? Siktar folk högre än travhästen kan nå i sin ridning? Den har ju trots allt avlats för något helt annat och har således fysiologiska hinder i de flesta fall....

Kan STC göra något för att "ta hand om" alla trotjänare som blivit för gamla eller för "trötta"?

En gammal dressyrhäst t ex, även om den är triangelmärkt, har ju alltid en framtid som läromästare hos någon med ambition att rida för nöjes skull. Eller?

Jag håller verkligen tummarna för att ridtravare- föreningarna runt om i landet ska lyckas nå ut till så många som möjligt, med hjälp och ökad förståelse:)

Av Linda-li - 23 januari 2010 10:11

Järvsöfaks är ett unikum, inget snack om saken, men min favorit bland kallbloden har alltid varit Bork Rigel, hingst född- 88 och med ca 13,7 miljoner på kontot!

Av Linda-li - 23 januari 2010 09:54

.......helt borta! Linda lade i från sig sin pulsklocka här om dagen, men hittade den tack och lov igen! Jag har lyckats slarva bort min pulsmätarutrustning, som jag fint förpackade i dess kartong när snabbjobben och intervallkörningarna var över.........

Jag har förmodligen lagt den på något "smart" ställe........men var?

Hade varit roligt att jämföra Bigge nu och om ett halvår.

Ja, ja, den dyker kanske upp, annars får jag helt enkelt köpa en ny för alla mina pengar....(ironi)  

Ett citat från en av mina vårdtagare;

- Allting har en ände, men korven, den har två!

Ovido - Quiz & Flashcards