Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

Rapport från sjukstugan....:)

Av Linda-li - 18 februari 2010 10:58

Hello again! Ja, här börjar hoppet om livet att återvända då både mamma(jag) och dotter(Julia) piggat på sig(oss) avsevärt  ! Knaprar novalucol mot magkatarr och sura uppstötningar än men det har jag gjort förr också....

Bigge Bus återfick sin förtidspensionering tillfälligt, och såg ut att trivas ypperligt i hagen, den late lille skurken. Då jag inte är van så här bekväma hästar som verkar föredra hag- livet framför att träna så tyckte jag lite synd om honom när jag plockade in honom från hagen i går eftermiddag med sadeln i näven:)

-Nu tänkte din lönnfeta matte åka på din rygg en sväng, sa jag till honom, och han tycktes förstå vad jag sa för han drog en lång suck......(typ).

Nåväl, en kort ridtur vart det, i skritt och trav och Birger skötte sig fint förutom att han hela tiden hade problem med bettet. Han har ju funkat rätt så bra med det här nya 3-delade, men i går hade han fullt upp att "jomla" på...:( Då han grejar och har sig med tungan/ munnen även vid hantering och i hagen så måste ju hästen ha något som stör honom fastän veterinären inte hittade något?! Skulle verkligen behövt ha tag på en duktig tandläkare, för det är fan i mig inte normalt.... Jag saknar vår förre veterinär, Olof, som var riktigt duktig på munnar och som hade en god kontakt med häst- tandläkaren Fredrik Nurms. Olof, flytta tillbaka!!

I morse var det -20 grader och jag höll fan på att frysa arslet av mig, är så less kylan nu att jag snart inte finner några ord (skönt för er som slipper höra mig tjata om kylan i så fall).

Upptäckte i morse att däcken på den ena speedcarten var spruckna på varsitt ställe, och innerslangen var på väg ut.....skumt....sabotage? Nä, skämt och sido, lite konstigt med två centimeters sprickor på de annars så fräscha däcken. Typiskt, bara att köpa nya:(

P g a sjukdom fick jag ställa in min tid hos tatueraren också, men han hade tack och lov en ny tid ganska så snart  , så snart är jag besmyckad med ytterligare bläck:)


 
 
sofia

sofia

18 februari 2010 12:16

Kan vara knepigt att hitta rätt bett:/ Va skönt att ni piggat på er......det brukar inte vara någon höjdare att vara däckad längre tid. Jag brukar bli såååååå uttråkad. Kylan den kan vi vara utan, nu vill jag ha VÅR! :))

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Johanna

18 februari 2010 16:30

Pina håller ju oxå på att svamla med munnen. Rullar tunga och håller på. Vet. har inte hittat något och i mars kommer tandläkaren från Sundsvall så få se om han hittar nåt då. Men hon har nästan slutat med det helt när hon rids förutom när hon blir uppspelt. Hon gör det i övrigt(utanför ridsituationer) när hon blir lite spänd och "kollrig". Kanske bara något dom gör för att frigöra lite endorfiner när dom blir lite spända och ivriga?

 
Ingen bild

linda-li

18 februari 2010 16:48

Johanna, du kan ha rätt, men hur fan kommer man till rätta med det? Jag har ju dessutom inte "varit ryttare" på ett antal år, så jag känner att jag har problem där överhuvudtaget, haha:) Vilken tandläkare kommer, och är det någon veterinär som lejt upp honom?

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

19 februari 2010 09:54

De är Ondrasek som är hos PH som nog far upp de är bara han som är tandläkare från sundsvall ;0)

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

19 februari 2010 10:36

Det är en tjej här som tar upp honom. Martin - nånting? Det är med en häst-veterinär härifrån som ger lugnande och bedövar osv. Det är hon som rekomenderar honom när hon hittar något som behöver mer avancerat "tandläkeri". Han brukar även hitta sånt som hon inte har hittat så han ska få kolla Pina även om veterinären inte hittade något på henne.
I ridningen kommer han nog lugna sig med munnen när han blir mer "rid-van", han är väl inte riden så mycket? Du har ju rätt inställning vad gäller "hantering" av hästarnas mun under ridning, så jag tror han kommer att acceptera det bättre när du jobbat lite mer med honom. Pina är superfin nu i munnen när hon börjat suga på bettet istället för att kasta omkring med det.

 
Petra

Petra

19 februari 2010 20:32

Bett och munnar är svårt... men han kanske funkar utan bett? Katla går superbra utan bett (när man rider på sidepull) och hon är inriden på det viset. Men tyvärr får man inte tävla så, därför satte jag bett i munnen på henne när hon var 4 år, och det har hon aldrig riktigt accepterat. Det syns egentligen inte, men jag känner att hon ligger tungt mot bettet hela tiden och biter sig fast.

Är också sjukt trött på den här kylan! När ska det ge sig!?! Ibland känns det som om det aldrig kommer bli någon vår...

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards