Alla inlägg den 7 december 2009

Av Linda-li - 7 december 2009 10:51

Ingen har ju knappast missat diskriminerings- fallet om den heltäckande slöjan,  "niqab's", vara eller icke vara? Tjejen som hamnat i konflikt med sin skola angående sin klädsel. Jag måste bara få säga vad jag anser i den här frågan; -Nu får det fan vara nog!

Har man en slöja som täcker håret, fine, för den som vill det. Huvudbonader finns i alla varianter, men fan inte masker! Jo, på Halloween  

Som jag fattar det hela så håller den här tjejen på att utbilda sig till barnskötare eller förskollärare, och inte skulle jag vilja lämna mitt barn någonstans där man inte ens vet hur en av fröknarna ser ut  ........

Som svar på den frågan så säger hon att hon helst vill arbeta bland invandrarbarn, då deras familjer har en större förståelse för hennes tro, typ....

Jaha, men om hon har utbildningen så kan hon väl söka vilken tjänst som helst, samt att hon banar väg för andra heltäckta människor. Gör inte klyftorna större genom att acceptera såna här extremfall, för inte fan ökar acceptansen! Man vill kunna känna igen folk, inte minst där någon behöver någon slags identifiering av nåt slag.

Politikerna oroar sig för Sverige demokraternas genomslag, tyvärr gör såna här frågor dem bara starkare! Många andra länder, demokratiska eller inte, har sin starka sed och kultur, och tillåter inte stora avvikelser från dem, men vi accepterar allt för oss främmande? Jag vill inte ha ett samhälle där alla måste anamma den svenska kulturen, det är inte så jag menar, men någon måtta får det vara. Hur skulle det gå i fall en niqab- klädd person ville börja arbeta inom vården? Det skulle gå åt helvete, tror jag! Vi ponerar att vi står inför en gammal människa som hör dåligt samt är lite ängslig, tror ni inte då att det är utav största vikt att ansiktet på vårdaren är synligt, så att ansiktsmimiken kan hjälpa den gamla att förstå vad som sägs och känna mer trygghet genom t e x ett leende. Kanske ett futtigt exempel, men ändå!

What ever, jag skulle inte vilja att någon som inte vill visa sitt ansikte skulle ta hand om vare sig mina barn eller min gamla pappa/ mamma! Jag är svensk och stolt över det, får jag vara det?  

Ovido - Quiz & Flashcards