Alla inlägg under april 2010

Av Linda-li - 18 april 2010 08:42

I går lördag så var vi på Solänget och kikade på provlopp, Kristall Zing skulle ju vara med, och Julia tog med sig sin kamera!

Här står Kristallen selad inför provloppet, och ser skitnöjd ut:)

 

I det lilla fältet fick hon gå i ledning och såg lika nöjd ut då:)

  

Sista varvet........

Blev ett jätte- bra "jobb" för Kristallens del, och om två veckor är det dags igen!

Eftersom det är V75 på Umåker nästa helg så blir det inga provlopp på Änget då:)

Loppet innan Kristallens var ett 24- lopp med fri fart sista fem- hundra, men första fem gick på 19 och första tusen gick 20, sen slutade jag att lyssna.... tycker att det är åt helvete när de inte kan hålla tiderna, det ska ju vara förberedande inför tävling, inte tävling! Vill man gasa ska man kräva ett frifartslopp i stället, men alltså, vad fan ligger det för prestige i att vinna ett provlopp! Helt sjukt, hårdare bestämmelser måste till!

Lille vackre Wilmer fick också följa med till stora travbanan för att motioneras lite:)

 

Tycker att det var i går som han såg dagens ljus för första gången, och nu är han två år.....lik sin mamma till tusen:) Wilma är en av få nordisar jag fallit pladask för, riktigt fin häst!

På eftermiddagen så tog jag chevan och åkte till jobbet och i eftermiddag ska jag göra detsamma. Ni förstår, coola tjejer kör V8!:)    

Av Linda-li - 15 april 2010 08:15

Jag hade lite frolic kvar i fickan sen i går som jag tänkte att hundarna skulle få leta i morse, så jag tog med kameran för att på samma gång försöka få till några fina bilder på mammas hjärtegull:) Men då fotografen verkligen suger och vovvarna inte är ett dugg intresserade av att agera modell, så gick planerna i stöpet...... Den enda gången hundarna överhuvudtaget fastnade på bild var när de går med nosarna i backen......

 

då knäppte jag kort på lite naturfenomen i stället. Hålen är rätt så stora och har uppträtt på ett par ställen på vägen där jag brukar köra häst...... Det konstiga är att vi bott här i 11 år i maj och på den tiden har vi aldrig varit med om detta på dessa ställen. 

 

Nedan ser vi ingen sjö utan en del av shettisarnas sommarhage, utan dess like även den.....

   

Helt otroligt vad naturen gör:)     

Av Linda-li - 14 april 2010 08:13

Solen står redan högt och jag är ledig i dag, awesome  ! Har inte haft någon större lust att skriva något på ett par dagar, jag har varit så trött.....våren?

Ja, det finns några olika tankesätt kring de hästar som inte blir några travhästar fastän dom är utav den rasen så att säga, intressant. Pratade faktiskt med en ridtjej, över telefon, här om dagen och vi kom in på ridning/trav, slakt och försäljningar.....you name it:) Hon erkände att hon och hennes "ryttar- vänner" alltid fnyst lite åt travet, på de flesta sätt. Inte ett dugg överraskande, utan mer en bekräftelse av det man ofta upplevt, och nästan allt beror på okunskap:) Visst finns det idioter inom travet, där pengar finns tenderar moralen sjunka i vissa fall, men sporten i sig är långt i från hemsk...:) Det känns som att ridfolk i allmänhet tycker sämre om travet än vad travfolket tycker om ridsporten, men jag kan ha fel....

Om vi då tänker på biten där hästar byts ut för att dom inte duger så förstår jag att det kan uppfattas som om "travet" helt oberörda slaktar hästar hit och dit, men jag är övertygad om att de allra flesta skulle välja att låta sin häst ha ett fortsatt liv, men då förutsatt att det blir ett meningsfullt liv hos någon som sätter lika stort värde på den hästens välbefinnande som det är på en häst man köpt för åtskilliga tusenlappar. Så ser det inte ut dock! Om vi som exempel jämför med en ryttare som satsar på en tävlingskarriär inom någon av grenarna och det visar sig att hästen som den ryttaren köpt inte har kapacitet för det tilltänkta målet, avstår då den ryttaren från sitt mål och har kvar hästen resten av dess liv ändå? Skulle inte tro det, utan den hästen säljs till någon annan ryttare med lägre ambitioner. Skillnaden mellan travtränaren och ryttaren här, som jag ser det, är att det finns en marknad för ridhästen som inte dög medan travhästen plötsligt "blir över". Jaha, ska vi då för att "rädda livet" på travhästen avstå travdrömmen och samla dom i någon hage där dom får gå och äta och bli tjocka resten av deras liv? Som Anna sa i sin kommentar angående förra inlägget; - Hästen som blir bort- tagen lider inte, det är vi som blir kvar som är ledsna. Jag tycker att hon har en viktig poäng där, hellre ett värdigt slut än ett lidande, av två tråkiga och ledsamma alternativ. Själv är jag väldigt blödig när det kommer till slakt, men jag har full förståelse för dom som väljer det alternativet när inget annat bra alternativ finns att tillgå och man känner att man vill hålla på med trav. Ta bara alla köttdjur som exempel, ja jag vet att jag ofta tjatar om kor, skulle dom ha mindre rätt till ett långt liv än en häst? Jag tycker inte det.

Själv äter jag inte hästkött men jag önskar att fler gjorde det, då kanske vi skulle slippa otrevliga slakt- transporter utomlands där hästen ofta räknas som ett "kött- djur".

Till er som är emot att hästsport handlar om pengar vill jag bara påpeka att ni med all säkerhet besökt eller kommer att besöka t ex en ATG- klinik med er häst för att få värdefull behandling. Utan spel och pengar inom hästsporten skulle ni inte kunna göra det. Det är så lätt att tänka och handla dubbel- moraliskt i de flesta frågor, utan att veta "vad som föder/möjliggör vad". Det är alltid intressant att diskutera och höra olika uppfattningar, vad som är rätt och fel är ju i slutändan upp till bektraktaren på nåt vis, men vi kan hoppas att det leder till ökad förståelse och kunskap från alla håll:) 

Av Linda-li - 10 april 2010 23:46

Jag tog med mig Julia och en av hennes kompisar på provloppen i dag då det skulle köras två ponnylopp också:) Hur gulligt som helst! Nedan ser vi Oscar och hans duktiga shettistravare:)

Kikade ju självklart på storhäst- loppen också och blev dö- sugen på starthäst igen....

Rix- hästen var också ut och visade upp sig, en riktigt fin häst, och jag önskar Susanne all lycka till!

Snackade med en kompis i dag om en av hennes treåringar som inte "fungerar", och vi diskuterade en av travets baksidor, d v s "omsättningen" på hästar. Den här treåringen är givetvis röntgad och uppkollad av både veterinär och alternativ- behandlare, som inte hittar förklaringen till varför hon inte "kan trava". Vad ska man då göra med en häst som inte går att använda till det man har tänkt? Sälja som ridhäst? Knappast, för nästan ingen vill ha dom.... Slakta en frisk häst känns ju också åt helvete.... Ska man lägga sporten åt sidan och ha kvar hästen i något annat syfte som man inte har något intresse i? Nu pratade vi ju inte om den här unghästen, då hon inte på något sätt är uträknad än, utan mer allmänt och det är ju jobbiga frågor..... aldrig roligt att fatta tråkiga beslut. Helst av allt skulle man ju vilja "rädda" alla travhästar som inte duger på ovalen, men att samla dom på hög är ju heller ingen lösning... Någon som har några tankar kring detta?

Hur som helst så fick Julia blodad tand angående ponny- trav så vi tömkörde lilla Tilda runt byn hit och dit i dag, haha, och hon var jätteduktig! Jag höll i en lång lina för säkerhets skull, annars så fick Julia "sköta spakarna":) Kanske blir man en sån där riktig ponny- morsa i framtiden...:)

Åsa's Spokesman kom 3:a på v65 i fredags, jäkligt fin häst som aldrig "sviker". Trevlig är han också, bryr sig inte ens om i fall en vovve knatar in i boxen när han käkar sitt kvälls- krubb, hahaha:) Härligt med hästar, när det fungerar::))

  

Av Linda-li - 9 april 2010 18:04

Har ingen inspiration att blogga men skriver några rader ändå..... kan vara bra som dagbok...:)

Här har det inte hänt så mycket alls, Birger fortsätter att köra sin Dr Jekyll and Mr Hyde- stil, och jag har fan ingenstans att köra just nu.... har tränat lite uppsuttet och tömkört en hel del.

Tilda har blivit riden lite och tömkörd 1(!) gång sen jag köpte ponny- selen, man ska ju skämmas......

Korall står fortfarande kvar och vi har inte hört ett ord hurvida tankarna kring hästen går..... skulle bara fattas att något händer hästen, vem kontaktar man då? Jo, de anhöriga förståss, som tyvärr inte är "häst- människor", och det känns inte bra.

Åkte in på Solänget i dag och skulle se efter Edwin åt Linda medan hon skulle göra ett snabbjobb inne på banan, men det sket sig då travsällskapet helt plötsligt bestämt sig för att lägga på material på banan under dess öppentid  ....lastbil och traktor i fullt arbete, kunde dom inte ha skrivit det på hemsidan? Då åkte hon ut på ler- banan, ursäkta, rak- banan istället för att köra intervaller. Efter intervall nr 3 så kliver Kristallen av sig en sko......... Varför ska detta med hästar och träning nästan aldrig gå som man tänkt sig?

Varför är man inte som "normala" människor, som njuter av att gå och ta en fika på stan då och då??

Av Linda-li - 6 april 2010 08:51

Och lilla Lowa:)

     

Av Linda-li - 5 april 2010 20:58

Japp, nu är påsken snart slut och jag hoppas att jag märker på lönen att jag jobbat i påskhelgen !

Tömkörde Bigge på volter och rakt spår i dag, fick faktiskt till några bra steg i sluta  . Han var skitduktig i dag, och såg ut som en liten dressyr- häst  . Så synd att jag var ensam hemma, annars hade Matte fått springa efter kameran.

Nu snöar det ute igen, skittrist, men enligt de visa så behövs snön för att "äta" upp den gamla så det är ju bara att gilla läget då:)

Tinas ena fyraåring klarade kvalet uppe i Boden i dag på ett bra sätt, stort grattis! Ett stort hurra även för vår "blogg- kompis" Carina och hennes sambo, vars häst kom 4:a i sin årsdebut i dag, jättekul!

Jag hoppas mamma kommer ut till mig i morgon och visar sin första tattoo  ! Sov gott när det blir dags, see you! 

Ovido - Quiz & Flashcards