Direktlänk till inlägg 14 april 2010

Ledig- dag!

Av Linda-li - 14 april 2010 08:13

Solen står redan högt och jag är ledig i dag, awesome  ! Har inte haft någon större lust att skriva något på ett par dagar, jag har varit så trött.....våren?

Ja, det finns några olika tankesätt kring de hästar som inte blir några travhästar fastän dom är utav den rasen så att säga, intressant. Pratade faktiskt med en ridtjej, över telefon, här om dagen och vi kom in på ridning/trav, slakt och försäljningar.....you name it:) Hon erkände att hon och hennes "ryttar- vänner" alltid fnyst lite åt travet, på de flesta sätt. Inte ett dugg överraskande, utan mer en bekräftelse av det man ofta upplevt, och nästan allt beror på okunskap:) Visst finns det idioter inom travet, där pengar finns tenderar moralen sjunka i vissa fall, men sporten i sig är långt i från hemsk...:) Det känns som att ridfolk i allmänhet tycker sämre om travet än vad travfolket tycker om ridsporten, men jag kan ha fel....

Om vi då tänker på biten där hästar byts ut för att dom inte duger så förstår jag att det kan uppfattas som om "travet" helt oberörda slaktar hästar hit och dit, men jag är övertygad om att de allra flesta skulle välja att låta sin häst ha ett fortsatt liv, men då förutsatt att det blir ett meningsfullt liv hos någon som sätter lika stort värde på den hästens välbefinnande som det är på en häst man köpt för åtskilliga tusenlappar. Så ser det inte ut dock! Om vi som exempel jämför med en ryttare som satsar på en tävlingskarriär inom någon av grenarna och det visar sig att hästen som den ryttaren köpt inte har kapacitet för det tilltänkta målet, avstår då den ryttaren från sitt mål och har kvar hästen resten av dess liv ändå? Skulle inte tro det, utan den hästen säljs till någon annan ryttare med lägre ambitioner. Skillnaden mellan travtränaren och ryttaren här, som jag ser det, är att det finns en marknad för ridhästen som inte dög medan travhästen plötsligt "blir över". Jaha, ska vi då för att "rädda livet" på travhästen avstå travdrömmen och samla dom i någon hage där dom får gå och äta och bli tjocka resten av deras liv? Som Anna sa i sin kommentar angående förra inlägget; - Hästen som blir bort- tagen lider inte, det är vi som blir kvar som är ledsna. Jag tycker att hon har en viktig poäng där, hellre ett värdigt slut än ett lidande, av två tråkiga och ledsamma alternativ. Själv är jag väldigt blödig när det kommer till slakt, men jag har full förståelse för dom som väljer det alternativet när inget annat bra alternativ finns att tillgå och man känner att man vill hålla på med trav. Ta bara alla köttdjur som exempel, ja jag vet att jag ofta tjatar om kor, skulle dom ha mindre rätt till ett långt liv än en häst? Jag tycker inte det.

Själv äter jag inte hästkött men jag önskar att fler gjorde det, då kanske vi skulle slippa otrevliga slakt- transporter utomlands där hästen ofta räknas som ett "kött- djur".

Till er som är emot att hästsport handlar om pengar vill jag bara påpeka att ni med all säkerhet besökt eller kommer att besöka t ex en ATG- klinik med er häst för att få värdefull behandling. Utan spel och pengar inom hästsporten skulle ni inte kunna göra det. Det är så lätt att tänka och handla dubbel- moraliskt i de flesta frågor, utan att veta "vad som föder/möjliggör vad". Det är alltid intressant att diskutera och höra olika uppfattningar, vad som är rätt och fel är ju i slutändan upp till bektraktaren på nåt vis, men vi kan hoppas att det leder till ökad förståelse och kunskap från alla håll:) 

 
 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

14 april 2010 10:11

Jag håller med dig Anna!
En häst som tränat hårt i 3-4 dagar i veckan blir rätt full av energi efter ett tag att gå i hagen å bara motioneras i bland,de blir avundsjuka på den som man tränar man ser hur de tittar efter en med en sorgsen blick å klart de förstår ju inte varför de inte är "number one" fortfarande... Ha varit med om att en del VBL som varit världens snällaste som travhästar å sen när de sålt dom vidare så ha de gått ett tag och hästen ha blivit sur,elak, lite smått galen i mellanåt å de är för de ställs av med en sju jäkla grundkondis å sen ska de nöja sig med att skritta å trava lite i skogen å då kommer all denna engeri som byggs upp ur å då blir ofta ryttaren rädd så den kallas "dum jäkel" rätt vanligt kan jag tro! Sen säljs den vidare till en ny ägare sen blir de bara värre å värre på vägen så vem vill bjuda sin FD tränings kompis på de? De är ju inte bara att flytta en häst de blir nya rutiner,nytt foder,nya människor,nytt ställe mm.mm de tar några månader innan en häst blir hemma stadd och sen kanske den ska flytta igen inom 1 år så jag väljer hellre då att ta bort hästen! Hästen vet inte om de är 8 år eller 25 år de är som sagt vi som sörjer hästen och mår dåligt över att ta ett beslut att ta bort den... Å de suger att behöva göra de oxå tro inget annat utan de är som tur är ser jag de, att jag kan bestämma vars min häst hamnar så de inte står och tyna bort i en hage å inte sköts om! Ha hästen ingen uppgift blir den olycklig thats it finns inga genvägar om att ha man bara en hage att gå i å mat så mar den bra den gör inte de kolla in i hästens öga så ser man sanningen heter de å de stämmer så väl!

De folk kan göra som tycker man är grym som slakta bort dom är att börja försöka få en status på VBL inom olika rid grenar de är den enda rätta för de är de som de sitter i grund å botten,så ett sätt är att börja jobba som sagt för dom om man tycker de är så hemskt de trav folket gör mot sina hästar...

Sen vore de roligt att diskutera vad ni tycker man ska kunna göra för sina FD trav hästar?
Inte bara säga de är hemsk för visst de är de men vad har man för val igentligen?

Roligt att diskutera lite olika synpunkter å höra alla andras funderingar =)

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda Calissendorff

14 april 2010 11:39

Bra skrivit Linda-Li så kanske vi kan förstå varandra lite mer ;0)

 
Annica

Annica

14 april 2010 11:51

Roligt att höra lite åsikter om travhästar =)
Jag är ju en "ridtjej" med western som inriktning, har inte tävlat så mycket men tanken är att det ska bli när min unghäst får åldern inne.
När vi skulle skaffa en till häst sa en vän till mig att jag kunde få hans sjuåriga travare som nu sprungit klart och dessutom varit ganska duktig ( vann tom på Solvalla ) men jag kan ärligt erkänna att jag tänkte för mig själv att inte vill jag ha en travare, jag ska ju ha en "riktig" westernhäst...
Dessa fördomar hade jag trots att jag aldrig haft en travare...
Det skäms jag för...
Vi åkte i alla fall och hälsade på hästen och självklart fick den följa med hem ;-) Nu har han bott hos oss i 9 år och jag är sååå nöjd med honom !
Jag har aldrig haft en roligare, gladare, piggare häst, jag älskar att rida honom, vi har alltid roligt tillsamans !
Han är så snäll och ärlig, just nu känns det som att min nästa häst också kommer bli en travare.
Det jag gillar hos honom är att han alltid är glad och med på noterna, jag älskar honom =)
Roligaste hästen jag någonsin ridit !!
Må så gott
Mvh Annica

http://djurenpalandet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

linda-li

14 april 2010 12:32

Hej Annica! Fan va kul att höra att du har roligt med din häst, fastän han är en "travare":) Jag önskar att det fanns fler som skulle ge dem en chansen till ett långvarigt hem med god omvårdnad, då skulle man självklart välja att försöka hitta ett sånt hem i stället för att köra på slakt. Jag hoppas och tror att de allra flesta har för avsikt att hitta bästa möjliga lösning för sin häst den dag de inte längre "fyller sin funktion" för ägaren:) Ha det så gott du me' och lycka till med "hästeriet":)

 
Kicki

Kicki

14 april 2010 13:02

Tyvärr är det svårt att hitta människor som Annica.Jag har sålt eller nästan skänkt travare till vad jag trodde var seriösa hästmänniskor,men blivit så besviken många gånger.Har inte hästen blivit vandringspokal så har den blivit vanskött.Så tyvärr blir det nog slakt i framtiden.

http://www.stallpuls.dinstudio.se

 
Ingen bild

linda-li

14 april 2010 13:55

Ja Kicki, jag håller med dig. Mina erfarenheter säger tyvärr också att slakt kan troligen är det bästa alternativet, då vat man "var dom är". Tråkigt men sant.

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

14 april 2010 15:13

All heder till dig Annica som erkänner att hon inte kunde tänka sig ett VBL som ridhäst! De är nog rätt många som tänker å tycker så men vågar inte erkänna utan då är de lättare att säga bara att vi inom travsporten är så grymma som väljer ta bort hästen efter den ha tjänat sitt syfte! ;0)
De är inget fel att säga att jag satsa så högt att jag vill ha ett halvblod/fullblod som är tillverkad för de högre klasserna,men då ska man inte dömma heller som sagt för de finns ingen marknad för ett fortsatt liv för en FD travare!
Jag önskar fler som Annica som ändå ha fått till en fin tränings kompis å han är hennes allt de är såna hem man ha försökt sälja till men tyvärr är de inte så enkelt utan man ha sett dom ute på annons efter 6 månader de ha nyss drabbat mig så jag vet! Fick ett samtal att hästen jag sålde hade sett för jäklig ut i hullet å var som en ragg socka i pälsen å de kändes ju inte så roligt att höra... Nu verkar den nya ägaren en bra tjej men hur stor är den chansen? Inte stor med tanke på våra erfarenheter så lång som sagt!Sen visst finns de gånger då man inte helt enkelt kan ha kvar en häst utan man måste sälja så man kan aldrig garantera ett livlångt hem men man önskar de kunde försöka lite längre för som sagt omskola en travare är INTE enkelt de är massor av jobb å tålamod men kommer man förbi de så kan man komma långt med ett VBL men man ska vara villig att göra de med å inte gå in halv hjärtat!

Jag måste erkänna att innan jag började med travet så ha jag hoppat,dressyr, provat western ja typ de mesta man kan med en häst men de jag inte lärde mig var om hästens skador den kan få,muskelära problem,träning av en häst mm.mm
Så de jag lärt mig av travet är ovärdeligt för mig för inte gick jag å kolla upp min ridhäst hos nån vetrinär förrän de visade en hälta( å gärna gått med de ett tag för de kunde ju gå över) å när man väl gick dit var hästen jämn halt på alla 4 ben och man fick hålla på spruta i all oändlighet för att den skulle kunna ridas... I dag är jag mer noga mina hästar kollas upp minst 2 gr om året å travhästarna mer än de,å då ska ni veta att vi betalar allt som ha med ett hästben själva så vi får inget försäkrings bolag som hjälper ditt utan de är till att betala mellan 4-6 tusen varje gång man måste åtgärda 2 ben (sprutningar)

Så jag tycker att rid & travsporten ska kunna ta hjälp av varandra å inte vara som i 2 läger de är ju ändå hästens om är vårat gemensamma intresse eller? Å till dom som tror man håller på med trav för pengarna man kan vinna så kan jag lova att man absolut inte tjänar pengar på sin travare om de inte blir en JÄKLIGT bra häst DVS men hur ofta händer de en amatör? Kan nog räkna på händerna ;0) Utan de är träningen upp till tävling som är så jäkla kul man får ett kvitto på om man tränat rätt för just den hästen eller om man är helt fel ute de är en utmaning som man gillar att antar å man kan diskutera träning till oändlighet,de är därför jag oxå ha fastnat i detta trav träsk å ha svårt att nöja mig med bara en ridhäst de går inte hur man än vill intala sig de är alltid travarna som går före så är de bara! =)

Kanske ska jag börja skriva en novell känns som jag tar upp hela denna kommentar sidan snart *skratta*

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

15 april 2010 19:58

Jag tycker då det är HELT RÄTT att ta bort hästarna. De är inge grymt med det, Det grymma är att hålla hästar i livet till alla pris. Det finns så många hästar och tyvärr inte lika många bra hem. Hästar lider inte när de är döda. Men däremot så se till att de får en bra avslutning på sitt liv. Att skicka iväg dom med slaktbilen tycker jag inte är ett värdigt slut.

 
Ingen bild

marinette

15 april 2010 20:15

fasen va nice att jag får vara med på ett hörn på din blogg :)

 
Ingen bild

linda-li

16 april 2010 07:51

Johanna; Håller med dig, självklart är det lika viktigt med ett bra och värdigt avslut på ett liv som det är med god omvårdnad medan man lever det.
Marinette; Haha, vad roligt att du tyckte det var nice:) Läser du min blogg så kanske synen på trav ändras undan för undan....:) Vem vet, du kanske satsar på en kusk- karriär till slut::))

 
Ingen bild

marinette

16 april 2010 15:30

Klart jag läser... jag är ju en nyfiken jävel!! :)
Jag bakom en häst.... bara tanken av den varianten får mig att skratta o rysa samtidigt. Har du aldrig sett en skenande häst med kusken skrikande bakom..... så skulle du få se de då :D

 
Ingen bild

linda-li

16 april 2010 15:59

Tro det eller ej, ett hästarsle är den bästa utsikt man kan ha:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards