Direktlänk till inlägg 10 april 2010

Provlopp!

Av Linda-li - 10 april 2010 23:46

Jag tog med mig Julia och en av hennes kompisar på provloppen i dag då det skulle köras två ponnylopp också:) Hur gulligt som helst! Nedan ser vi Oscar och hans duktiga shettistravare:)

Kikade ju självklart på storhäst- loppen också och blev dö- sugen på starthäst igen....

Rix- hästen var också ut och visade upp sig, en riktigt fin häst, och jag önskar Susanne all lycka till!

Snackade med en kompis i dag om en av hennes treåringar som inte "fungerar", och vi diskuterade en av travets baksidor, d v s "omsättningen" på hästar. Den här treåringen är givetvis röntgad och uppkollad av både veterinär och alternativ- behandlare, som inte hittar förklaringen till varför hon inte "kan trava". Vad ska man då göra med en häst som inte går att använda till det man har tänkt? Sälja som ridhäst? Knappast, för nästan ingen vill ha dom.... Slakta en frisk häst känns ju också åt helvete.... Ska man lägga sporten åt sidan och ha kvar hästen i något annat syfte som man inte har något intresse i? Nu pratade vi ju inte om den här unghästen, då hon inte på något sätt är uträknad än, utan mer allmänt och det är ju jobbiga frågor..... aldrig roligt att fatta tråkiga beslut. Helst av allt skulle man ju vilja "rädda" alla travhästar som inte duger på ovalen, men att samla dom på hög är ju heller ingen lösning... Någon som har några tankar kring detta?

Hur som helst så fick Julia blodad tand angående ponny- trav så vi tömkörde lilla Tilda runt byn hit och dit i dag, haha, och hon var jätteduktig! Jag höll i en lång lina för säkerhets skull, annars så fick Julia "sköta spakarna":) Kanske blir man en sån där riktig ponny- morsa i framtiden...:)

Åsa's Spokesman kom 3:a på v65 i fredags, jäkligt fin häst som aldrig "sviker". Trevlig är han också, bryr sig inte ens om i fall en vovve knatar in i boxen när han käkar sitt kvälls- krubb, hahaha:) Härligt med hästar, när det fungerar::))

  

 
 
Therese

Therese

11 april 2010 08:09

Åh, vad kul med ponnytrav :D
Vi ska dit idag, hyffsat väder.

Nu har jag fått tag i en vagn till våran ponny och så har jag gjort mig av med selen:D
Men jag ska ju köpa en ny sele är det tänkt.
Sen blir det inkörning av Salle.

Igår galopperade han med ryttare för första gången. Skit kul!
Jag som igentligen inte har gillat ponnysar, men den här gillar jag.

Hoppas att det går bra med eran ponny också. Skulle va häftigt att köra omkring med henne va?

http://www.stromsgarden.com

 
Ingen bild

linda-li

11 april 2010 09:55

En b- ponny är lite enklare att hitta ryttare år, t ex när dom ska galopperas första gången..;;))
När Julia fått galoppera Tilda så har jag sprungit (!) bredvid och alla som har sett mig springa förstår att det då handlar om 3-4 steg, haha:) Själv har jag ju alltid älskat ponnysar men dom tar ju tid också, så man har ju satt storhästarna som prio 1:) Jag tror att jag längtar nästan lika mycket som Jullan efter att få köra omkring med den där söt- rumpan framför sig:)Lycka till med Salle:)

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

11 april 2010 12:32

Ja tyvärr är de travets baksida att om man vill hålla på måste man vara beredd och byta ut de som inte fungerar även om man inte hittar nått fel på dom... Visst de är inte roligt att ta bort friska hästar men som sagt du se ju hur Tea fick de som hon ha flyttat efter ett halvår å hon som lovade att hon ALDRIG skulle flytta i från gården nått mer! Så i efterhand hade jag nog hellre tagit bort henne för hon blir stressad av byta miljöer så vem vet hur länge hon är kvar i nästa hem?
Men som sagt de är ju d som ska ta de beslutet vill du ha kvar Bigge som ridhäst/gårdshäst så är de väl inget fel men de men den stora frågan är om du kommer nöja dig med de? Känner jag dig rätt så gör du inte de bara inse att travet är för stort intresse för dig med som de ha blivit för mig! ;0) Men kanske som sagt får ni thilda inkörd så kan du faktiskt nöja dig med att vara en Ponny mamma de är nog nästan lika roligt kan jag tänka mig! =) Synd Edwin verkar inte intresserad men ska försöka få han med på ponny skolan om nu Therese grabb går där så blir de lättare!

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
sofia

sofia

11 april 2010 14:07

ja det finns många "avdankade" travare & det är klart om man "bara" ska syssla med trav så blir det ju lite svårt att behålla alla;)

Det är tur ändå att det börjat finnas grupper för ridtravare som lagt dojjerna på hyllan & att ändå fler får upp ögonen för dom.

Skulle inte mina tjejjer fungera på banan så blir det avelsston för deras del. Just därför jag också valt att ha ston. Hingstar finns ju risk att dom blir en det om man säger så..........men som sagt aldrig lätta beslut med hästar och hur man ska gå till väga.

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

11 april 2010 14:09

Haha, att enbart vara ponny- mamma kommer jag nog inte att nöja mig med:) Tänkte faktiskt inte på Bigge i detta fall, utan mer allmänt, det är alltid så jäkla tufft att "byta ut" häster...:(

 
Ingen bild

linda-li

11 april 2010 14:16

Ja, jag hoppas verkligen att ridtravare- föreningarna lyckas att höja statusen på travaren som ridhäst, men dom är ju så många.... Det är också därför jag själv inte tycker att det är någon lösning med att ha ston för min del, då "dåliga ston" också bidrar till att det blir fler odugliga travare.... Jag tror att sto- ägarna bland oss amatörer avlar snarare med hjärtat än med hjärnan, om man säger så.... Och hur många föl ska man ta på ett sto bara för att ge henne ett långt liv om hon inte funkar på ovalen? Det är jätte svåra frågor och naturligtvis upp till var och en, men detta är min tanke kring "överskottet" på travarna som inte platsar inom sin egen sport:(

 
sofia

sofia

11 april 2010 15:32

Ja det är mycket svåra frågor detta.

Ja helst vill man att även ston ska ha visat sig dugliga på banan och sprungit in en peng. När vi köpte Faksa så blev det inte bara med hjärtat utan även med hjärnan i alla fall på pappret. Sedan är det ju visserligen inga garantier för att det blir en räser pålle för det men det kanske höjjer chanserna i alla fall?!

Varmbloden vet jag inte hur det ser ut med.....

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Therese

Therese

11 april 2010 20:46

De är två killar i Knattegruppen som Marvin går i. Det tycker jag är bra. På ridlekis var det bara tjejer. Och i den här åldern verkar de identifiera sig mycket med de av samma kön. Men man kan ju inte tvinga dem. Marvin får bestämma själv. Men idag så sa han att han ville gå på travskolan varje dag. Och det gillar ju jag som "hästmamma" att höra :D Fast det skulle bli väldigt dyrt!

http://www.stromsgarden.com

 
Petra

Petra

11 april 2010 22:43

Tycker det är hemskt när hästsporten bara börjar handla om pengar och hästarna inte "duger". En åttaårig travare ute i vårt stall dög inte på banan så hon skulle gå på slakt, men en tjej räddade henne och håller nu på att göra henne till ridhäst. Bara 8 år!!!
Tycker det är tragiskt att de inte får leva hela sina liv :( Så glad över att min Donna är 23 och mår så bra!

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

12 april 2010 00:50

Ja, det är aldrig roligt när pengar styr men vore det inte för omsättningen inom t ex travsporten så fanns heller inte ridsporten....atg sponsrar ju en hel del. Allt är tyvärr inte svart eller vitt, och det kostar mycket pengar att hålla en häst, vilket många av dom som övertar fd travare inte tycks förstå. Själv har jag sett alltför många exempel på hur jävligt livet kan bli för ett vbl som säljs /skänks bort som ridhäst, så jag förstår faktiskt dom som väljer att slakta, hur illa det än låter. Kor är underbara djur också, men dom går vi och "handlar" i charken utan att reagera, i fall man inte är vegetarian då förståss...Sen tror jag att de allra flesta mår väldigt dåligt över att måsta slakta sin häst:(

 
Ingen bild

linda-li

12 april 2010 08:51

Sofia; Jag menar inte att du har dåliga ston för avel, det har jag ingen aning om, jag tänkte bara generellt på saken och hur jag ser på det. Visst skulle jag kunna ta ett föl om det var för "eget bruk", men om det lilla livet inte blir något då? Och stoet måste ju ha en uppgift, så jag kanske fortsätter att ta några föl med jämna mellanrum, för eget bruk, och vips står jag med 5-6 hästar som kräver mat, omvårdnad och motion för att må bra. Hoppas att du förstår hur jag tänker och att jag inte på något sätt dissar dina ston eller dina planer, mitt sätt att se på saken behöver nödvändigt vis inte vara det rätta:)

 
Ingen bild

Therese G

12 april 2010 08:51

Jag sitter åter i den sitsen.. Jag valde ju att ta bort Artax för att han var speciell, nu har jag åter Fellow ute på annons då han som skulle köpa han inte kan göra det av personliga skäl. Och jag tänker nu igen på att vad gör jag om jag inte hittar det rätta hemmet till honom? Jag tro inte jag klarar av att ta bort en fullt frisk och snäll häst.
Det är ju det som är så jobbigt, vad gör man om man inte hittar ett bra hem till honom?!

 
Ingen bild

linda-li

12 april 2010 09:27

Hej Therese! Det är ju naturligtvis upp till var och en vad man tycker är rätt, men personligen skulle jag nog välja slakt i fall jag inte med säkerhet vet att hästen får det bra. Inget roligt, jag vet, men jag skulle inte kunna sova på natten i fall jag visste att "min" häst står misskött eller blivit en vandringspokal (som måååånga vbl blir), det är tråkig med ren fakta:(
Det gör mig mer förbannad att se hästar som inte blir rätt omhändertagna än en häst som tyvärr måste sluta sina dagar några år för tidigt, men absolut, det är inget lätt beslut, det förstår jag.

 
Ingen bild

Therese G

12 april 2010 16:16

Jag håller med dig, jag skulle absolut inte kunna klara av att veta att min häst blir misskött eller vandrar runt.. Men det är ju väldigt svårt beslut att bestämma att ta bort de.

 
sofia

sofia

12 april 2010 17:51

Nedå Linda-Li jag tog det inte alls som att du dissar mina ston *leer*:)

Jag förstår hur du menar.

Tyvärr är det ju dyrt att ha häst i dag:( och har man många & travare så vill man ju ha in en slant också.

Saken är inte svart eller vit.

Jag tycker det finns organisationer inom travsporten som borde ha vett att uppmuntra amatörer som sliter efter sitt 7-16 jobb med att träna och se till att det är fina prispengar för ALLA raser inom travet och att banorna är i BRA skick så det går att träna då man nu hör att det finns ovaler som är som tvättbrädor.......!

Nä trots att det är 2010 så ska vi inte slå oss för bröstet utan det finns MYCKET kvar att jobba för!

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

12 april 2010 18:13

Jag förstår att folk tycker travsporten är en hemsk sport som bara "slakta" bort dom som inte duger nått till men jag tror att ni inte vill förstå oss heller utan bara säga att vi är grymma som inte ger hästarna ett liv efter tävling...visst man måste vara beredd på byta ut hästar inom travet för man kan ju liksom inte rädda alla hästar som ska gå omkring i hagen å ha ett bra liv om man inte ha tid med dom...De är inget häst liv att gå i en liten hage utan motion de mår ingen häst bra av i längden ÄVEN om man vill intala sig att de gör de men som sagt hästar ska motionera å arbeta annars blir de en inre stress som gör att hästen inte mår bra..
Men de sitter lika väl i att ett VBL ha inget som helst värde på dressyr & Hoppbanan eftersom vissa tittar ner om man kommer med ett VBL jag vet själv av egen erfarenhet hur de är att tävla i lag med halvbloden,kanske inte alla men nog är de stor del av tjejerna som tittar snett.
Ha inte fått någon som helst beröm för de jobb man lagt ner på de travhästar man ha tävlat!
kan jag säga så de är inte så enkelt att man kan "bjussa" hästen på ett långt pensionärs liv även om man skulle så klart drömma om att ha en häst tills den är 12 år och ha tävlat framgångsrikt å kunna ge den de som tack men då gäller de ha nån som är villig att motionera oxå å tyvärr är jag inte intresserad av de längre utan jag vill försöka lyckas inom just travsporten å de är MIN dröm! =)

Sen tycke jag i överlag att trav folk är väldigt noga med sina hästar de går liksom inte "tulla" på hästens välbefinnande för då kan man liksom glömma några framgångar på banan!
Ni som känner mig vet ju att vi nog lagt ut flera 100 tusen kronor vid dessa 5 år jag hållt på med travet å vi fått in 20 tusen på hästarna så jag är ju super noga med mina å de finns flera som är de oxå! Sen visst finns de ett antal som bara skiter i hästen å kör på men de finns inom alla sporter...
Jag gillar travet oxå för man ha ett specefikt mål att träna för man är ute i ur & skur för man kan inte slarva med träningen för åter igen då ha man inget att hämta sen å de är en orätt för hästen att komma oförberdd för tävling!

Om jag fråga dig Petra hur vanligt är de med VBL inom Western? Du ha ju en rätt udda ras de brukar ju vara quater och appalosa som är vanligast så skulle du kunna tänka dig att ha ett VBL? De skulle ju bidra till att man kanske kan hitta bra hem till dessa hästar efter tävlingarna! ;0)
I de lättare tävlingar måste de väl kunna hävda sig tycker jag eller är jag fel ute?

Detta blev ett långt inlägg men jag vill liksom visa våran sida av sporten å önskade fler kunde sätta sig in i sporten de är inte så grym för hästarna som man vill tro faktiskt! ;0)

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Anna Brandell

Anna Brandell

14 april 2010 00:40

Oj vad jag har haft mycket disskutioner med främst "ridfolk" om just detta ämnet.

Först och främst så tycker ju aldrig jag synd om en häst som man tar bort, den lider inte och mår ju inte dåligt av det. Det är vi som är kvar som blir ledsna och saknar hästen.
Sen håller jag med Linda C att även om man gärna vill intala sig att hästen mår bra av att bara gå i en hage så vet man innerst inne att en travhäst som är van att träna 3-4 dagar i veckan eller mer faktiskt inte mår bra av att bara gå i en hage hela dagarna medans alla kompisar får mycket mer uppmärksamhet/träning.
För hur många har ork/tid över till att verkligen motionera och ta hand om en häst som man inte längre har några mål för?

Sen är ju sälja alltid ett alternativ men jag själv är verkligen väldigt tveksam till att sälja en travare som ridhäst ifall den inte redan är ganska utbildad inom ridningen, dock tror jag att det är lättare med kallbloden än varmbloden.
Detta just för att du kan aldrig med 100% säkerhet veta vars dom kommer och hur de blir behandlade där. Sedan är det så himla lätt att de blir vandringspokaler och värre liv än så är nog svårt att hitta åt en häst.

Bara lite åsikter :D Men väldigt roligt ämne att diskutera tycker jag då man är så många med olika åsikter.

http://AnnaBrandell.blogg.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

14 april 2010 10:07

Jag håller med dig Anna!
En häst som tränat hårt i 3-4 dagar i veckan blir rätt full av energi efter ett tag att gå i hagen å bara motioneras i bland,de blir avundsjuka på den som man tränar man ser hur de tittar efter en med en sorgsen blick å klart de förstår ju inte varför de inte är "number one" fortfarande... Ha varit med om att en del VBL som varit världens snällaste som travhästar å sen när de sålt dom vidare så ha de gått ett tag och hästen ha blivit sur,elak, lite smått galen i mellanåt å de är för de ställs av med en sju jäkla grundkondis å sen ska de nöja sig med att skritta å trava lite i skogen å då kommer all denna engeri som byggs upp ur å då blir ofta ryttaren rädd så den kallas "dum jäkel" rätt vanligt kan jag tro! Sen säljs den vidare till en ny ägare sen blir de bara värre å värre på vägen så vem vill bjuda sin FD tränings kompis på de? De är ju inte bara att flytta en häst de blir nya rutiner,nytt foder,nya människor,nytt ställe mm.mm de tar några månader innan en häst blir hemma stadd och sen kanske den ska flytta igen inom 1 år så jag väljer hellre då att ta bort hästen! Hästen vet inte om de är 8 år eller 25 år de är som sagt vi som sörjer hästen och mår dåligt över att ta ett beslut att ta bort den... Å de suger att behöva göra de oxå tro inget annat utan de är som tur är ser jag de, att jag kan bestämma vars min häst hamnar så de inte står och tyna bort i en hage å inte sköts om! Ha hästen ingen uppgift blir den olycklig thats it finns inga genvägar om att ha man bara en hage att gå i å mat så mar den bra den gör inte de kolla in i hästens öga så ser man sanningen heter de å de stämmer så väl!

De folk kan göra som tycker man är grym som slakta bort dom är att börja försöka få en status på VBL inom olika rid grenar de är den enda rätta för de är de som de sitter i grund å botten,så ett sätt är att börja jobba som sagt för dom om man tycker de är så hemskt de trav folket gör mot sina hästar...

Sen vore de roligt att diskutera vad ni tycker man ska kunna göra för sina FD trav hästar?
Inte bara säga de är hemsk för visst de är de men vad har man för val igentligen?

Roligt att diskutera lite olika synpunkter å höra alla andras funderingar =)

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards