Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Tisdag eftermiddag:)

Av Linda-li - 2 mars 2010 14:13

Utvecklingssamtalet avklarat, lunchen likaså. Tog ut både Bigge och Tilda och longerade dem lite. Den minsta fick mest göra travigångsättningar och den något större försökte jag öka och minsta volten med, och det gick väl så där:) Han hade träns med remontnosgrimma under kapsonen, och det gillade han inte då han inte hade samma frihet att gapa och greja med tungan. Vet inte om det är någon vidare lösning på problemet, men jag känner att jag måste prova nåt:(

Ha en trevlig kväll:)

 
 
sofia

sofia

2 mars 2010 14:43

Jag skulle nog undvika att använda nosgrimma alls om han grejjar med munnen. (men det är jag det;)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

2 mars 2010 16:35

Kom gärna med nåt tips:) Vad skulle du göra då, skulle du låta honom gapa, greja på och lägga tungan över bettet?

 
sofia

sofia

2 mars 2010 18:55

Jag är absolut ingen expert:)

Men jag skulle verkligen kollat upp munnen och tänderna först (har läst dina inlägg om detta:)
För en häst som gapar försöker komma undan något så tänker jag. Vinna hr haft samma fenomen för sig. (dock inte lägga tungan ovanför bettet men gapa och ha sig) Och som jag fått prova och ändra bett. Har säkert provat 4-5 bett på dessa två år) Nu är jag tillbaka på ett bett som jag använt förut.

Jag är så enkelspårig och tänkte att det är ett travbett med stänger hon ska ha. 2 delat var det.

Hon gillar inte dom. Nu har jag ett tredelat messingfärgat bett med runda ringar. I mitten är delen mer rund än de andra. Hon tuggar inte med det bettet i munnen.

I detta fall gillar inte Vinna två delade bett, hon gillar inte gummibett heller, inte tjocka bett..........

Med Faksa var det en annan sak. Köpte samma gummi? (vitt bett) som uppfödaren hade. Har haft det nu i snart 2 år (så länge som vi ägt henne)

Men så länge som de inte har ont man har kollat tänderna, slemhinnorna mm och man inte hittar nåt så tror jag man får leta lite och prova sig fram.

Nu finns det ju dom som inte har nåt bett alls utan kör bettlöst men jag vill nog ha bett. Vi hade en kväll om hästens mun och bett på Dannero i höstas där veterinär pratade om detta med bett och munnar. Mycket givande och intressant kväll.

Ursäkta romanen;) Bara lite tankar från mig:)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 07:28

Han är självklart redan kollad i munnen, av veterinärer, och det gae inte hittats något avvikande alls......det här med tandläkare känns inte givande heller, bara ett sista försök att utesluta eventuellt problem som kan ha missats. Jag är motsatsen till enkelspårig då det kommer till bett, har provat travbett i olika former, 2-delat, 3-delat, rakt, syntet, gummi och även kört på olika ridbett (på slutet har han gått med 3-delat ridbett i sötmalm). Kan ju helt enkelt vara så att det är hans laner som är för känsliga:( Det där med bettlöst är ju helt kört i fall man ska prova honom på travet, i lopp är det av förklarliga skäl inte tillåtet. Nä, körgrimma som det kallas, används oftast när man vill spara på mungipor eller om hästen är åtgärdad i munnen och man inte vill ställa in träningen:) Jag har också varit på ett antal föreläsningar om munnar och bett, håller med om att det är superintressant, men inte alltid genomförbart och förenligt med sporten om man säger så...:)

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

3 mars 2010 10:21

Ja de är ett H-vete detta när de otrivs med bettet... Men som sagt ge inte upp än utan prova på ett tag till med lite olika bett men kanske måste köra ed de nya i minst 1 vecka så han hinner gå in sig med bettet ;0)

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 10:29

Yes, it sucks! Ska jag bli tvungen att slänga på ett tungband för säkerhetens skull tro? Vad skulle du ha gjort?

 
Ingen bild

Johanna

3 mars 2010 11:09

På en del unghästar (ridhästar) brukar man använda ett band över nosen som fäster i bettringarnas framsida för att på så sätt lyfta upp bettet lite från lanerna och tungan. På så sätt blir bettet mildare för munnen för att de ger tryck på nosryggen samtidigt när man tar i tygeln och kan inte trycka full kraft på lanerna/tungan. Det förhindrar oxå att hästen får in tungen över bettet om den trots tryckminskningen vill göra det. När hästen sen accepterat bettet mer så kan oftast nosremmen tas bort.

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 12:38

Johanna, jag har provat bettupplyftare om det är en sån du tänker på, den är rätt så vanlig inom travet nu också:) Tyvärr fick han över tungan ändå :(

 
sofia

sofia

3 mars 2010 13:58

Hmmmm *tänker* jadu det är verkligen inte lätt det där med bett och jag förstår om man tycker sig provat ALLT och det känns hopplöst!

Beter han sig likadant om någon annan rider? Alltså ibland kan man ju bli "blind" på om man gör nåt speciellt själv när man kör eller rider..............

Hmmm men jag antar att du redan provat det också. *tänker igen* jag vägrar tro det ska vara "omöjligt"

Jag hade en tendens att köpa för stora bett ett tag (hur man nu kan lyckas med det) fick sätta dit ett par plattor på det sista som Vinna trivs med nu.

.....nä det är verkligen inte lätt det där med bett men viktigt är det ju att det fungerar.

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 14:27

Han har liten mun så alla bett jag använt mig av är 10,5 eller 11,5 cm, så dom är inte för långa:) Vare sig någon kör, rider eller om han bara har huvudlaget på sig under t ex en kapson (alltså utan någon som helst töm- eller tygelverkan) håller han på. När uppfödarna vande honom med bett och huvudlag som liten så fick dom redan då börja att använda sig av tungband efter ett tag, då han enligt dem aldrig slutade att lägga över tungan och därmed blev ostyrbar. Nu tycker jag iof att hästen knappt verkade hanterad när jag köpte honom i fjol, men detta är vad uppfödaren sa när jag pratade med honom.

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

3 mars 2010 14:38

Bäst är utan så man får en ärlig syn men jag förstår dig att man gärna inte chansa utan heller för de är inge roligt å inte ha styrning på hästen när man sitter bakom... :0/

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sofia

3 mars 2010 16:22

Hejhopp...vad säger/skriver du håller han på fast han bara har kapson och INGET bett alls i munnen?´

Ehhh måste kolla så jag fattat rätt....

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 16:31

Jo, i huvudlaget sitter ju ett bett:) Det jag menar är att ingen behöver hålla i töm eller tygel för att han ska göra som han brukar.......alltså, ingen betydelse om jag kör/rider eller om någon annan gör det eller slutligen ingen alls!

 
Ingen bild

Johanna

3 mars 2010 17:05

Jag skulle ha på honom bett men arbeta honom i kapsonen. Har du haft rakt tränsbett och "upplyftare" som det tydligen heter i trav världen?

 
Ingen bild

Johanna

3 mars 2010 17:07

och definitivt hellre remontnosgrimma (om det funkade) än tungband.

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 17:52

Johanna, remontgrimman funkade inte..... Har tänkt lite som du angående att ha bettet i munnen men arbeta honom mycket från marken i kapsonen, så att jag är säker på att jag inte stör honom extra. Har provat rakt bett med upplyftare, dock ett "äppelbett" eller vad det heter. Har åkt till en annan travdåre i dag och lånat ett smalt, ngt böjt järnbett(rakt) för att se om han tyckte att syntet- bettet var för grovt. Huvudlag, bettupplyftare och kapson utanpå, han kommer att se ut som en liten julgran:)

 
Ingen bild

Johanna

3 mars 2010 19:33

Ha ha :) Måste nog kanske föreviga det med ett foto så vi får se :) Du kanske få ge dig till tåls ett par dagar och se hur han gör om det blir nån förbättring. De kan ju vara bra om det är lite böjt med lite tungfrihet så han inte känner att han behöver slänga tungan över. Sen kan det ju ha blivit ett sätt att försvara sig mot tidigare hårdhänt hantering av munnen. Så han kanske lugnar sig när han inser att du inte kommer göra illa honom.

 
Ingen bild

Johanna

3 mars 2010 19:34

Glömde skriva att nackdelen med äppelbetten är att de är så himla lätta så de kan lätt kasta omkring med dom. Ett rejält tungt bett skulle nog vara bra för honom, men de är ju svåra att få tag på nu förtiden.

 
Ingen bild

linda-li

3 mars 2010 20:04

Ja, syntetbetten väger ju ingenting och lätta bett funkar väl sällan på hästar som har "orolig" mun av något slag..... Jag ska fota honom och ge detta lite tid, skulle vara så roligt i fall det blir bättre:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards