Alla inlägg den 18 januari 2009

Av Linda-li - 18 januari 2009 16:58

Eftersom vädret har varit sådant att det knappt gått att vara ute i, så skulle båda hästarna köras idag. I skotrarnas mecka var det först dags för Jiggen att selas ut, och som vanligt tog han alla racer-ljud med ro, ialla fall så stog han som vanligt och halv-sov på stallgången när grejorna sattes på. Men idag var det en dålig dag för Jiggen...sned från första början(sällan han är det) och rätade inte upp sig ett dugg under en hel kilometer... Jag blev så jävla less att jag bara gav fan i allt ihop och körde tillbaka till stallet, det skadar ju mer än det ger att köra när han är på det där viset..

Sen var det då alltså dags för Rune Brun, Kung Rune, R.B Ewing- kärt barn har många namn.. Spänd som en fiolsträng av alla skoterljud redan när jag tog in honom.. På stallgången var det någon slags dans men jag blev aldrig uppbjuden! Nästan slut på bomull så tussarna i öronen blev små och Stora stygga vargen Rune kunde höra alldeles för bra, hur skulle det här gå? -Lugna dig nu grabben, sa jag, det här går bra!

Kung Rune gav ingen notis om min närvaro och jag förstod att vi idag inte skulle kännas som ett...Det skulle bli en kamp likt David vs Goliat, dvs människan Linda-li vs hästen Rune Brun! Ja, hur gick det då?

Skämt och sido, det gick såklart bra, men Kung Rune var laddad idag! 

Av Linda-li - 18 januari 2009 12:41

Nu vräker snön ner här i Billsta! Härligt! Är lite upprörd på Solängets travsällskap! De ska börja ta ut en anläggningsavgift på 1800:- + moms/år av alla A och B-tränare, och det gäller oss som hyr dagbox också! Visserligen har de sänkt priset på dagboxarna till ca hälften, men va fan hjälper det? Är det meningen att vi amatörer ska bära upp hela jäkla anläggningen? Skandal! Alla ridtjejer som har hästarna inhyrda runt hela Svedjeholmen då? Dom utnyttjar ju också alla träningsvägar, förutom rundbanan och rakbanan som ligger nere vid travet. Vi amatörer som tränar till största del hemmavid och bara periodvis åker ner och kör rundjobb och rakbanejobb ska betala lika mycket som de som dagligen kör nere i Svedjeholmen...helt sjukt. Hade man kunnat betala anläggningsavgift månadsvis eller kvartalsvis vore det väl nån väg, men helsjukt ändå när man står och betalar för en dagbox hela året likt förbannat! Alltså, först ska man betala licensavgiften med tillhörande försäkring; 2500:- inkl. moms, sen då en dagbox; ca 1000:-exkl. moms och därutöver anläggningavgift; 1800:-exkl. moms! Det blir alltså 6-7000:- innan du ens kan träna en häst! Funderar på att flytta licensen till Dannero istället om det är möjligt och jag vet att fler tänker precis som jag! Solänget gör allt för att gräva sin egen grav, lägg ner skiten och gör en ren sommarbana istället!

Ovido - Quiz & Flashcards