Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Linda-li - 15 januari 2009 12:21

I år tar min "hö-gubbe" 3 kr/kg för ett icke analyserat hö, och då snackar vi exklusive moms! Kanon-hö visserligen men de väger sällan så mycket som de ska göra heller! Spån har blivit hårdvaluta, sågarna tar lika mycket kubiken som spånbalar kostar, om det nu överhuvudtaget finns spånbalar att få tag på!? Jag är av den åsikten att jag absolut inte vill snåla på varken grovfoder eller strö i hästarnas boxar, men fan vilka pengar det blir! Sedan har vi veterinärkostnader, det kostar skjortan att bara sticka in näsan på kliniken. I höstas slängde vi väl ut ca 7000:- i runda slängar på Rune i form av olika behandlingar, veterinära och alternativa, och detta är alltså en häst jag inte ens äger! Skulle han springa in några korvören ska först 30% av det gå till kusk och ägare, sen kostar ju själva tävlingsbiten en del..... Min IQ? Ja, nog undrar jag själv också! För att det ska vara någorlunda lönsamt med en leasinghäst så krävs det att den är bra nog att placera sig då och då, och för det krävs att den håller för att starta hyffsat regelbundet. En sk snabbloppare i behov av miljöombyte vore kanske det bästa? Inte en 7-åring med dryga 20 000:- på kontot.... Ja, nog funderar man lite extra nu när allt förbaskat blivit bristvara och dyrt! 

Ovido - Quiz & Flashcards