Direktlänk till inlägg 18 januari 2009

Mer snö!

Av Linda-li - 18 januari 2009 12:41

Nu vräker snön ner här i Billsta! Härligt! Är lite upprörd på Solängets travsällskap! De ska börja ta ut en anläggningsavgift på 1800:- + moms/år av alla A och B-tränare, och det gäller oss som hyr dagbox också! Visserligen har de sänkt priset på dagboxarna till ca hälften, men va fan hjälper det? Är det meningen att vi amatörer ska bära upp hela jäkla anläggningen? Skandal! Alla ridtjejer som har hästarna inhyrda runt hela Svedjeholmen då? Dom utnyttjar ju också alla träningsvägar, förutom rundbanan och rakbanan som ligger nere vid travet. Vi amatörer som tränar till största del hemmavid och bara periodvis åker ner och kör rundjobb och rakbanejobb ska betala lika mycket som de som dagligen kör nere i Svedjeholmen...helt sjukt. Hade man kunnat betala anläggningsavgift månadsvis eller kvartalsvis vore det väl nån väg, men helsjukt ändå när man står och betalar för en dagbox hela året likt förbannat! Alltså, först ska man betala licensavgiften med tillhörande försäkring; 2500:- inkl. moms, sen då en dagbox; ca 1000:-exkl. moms och därutöver anläggningavgift; 1800:-exkl. moms! Det blir alltså 6-7000:- innan du ens kan träna en häst! Funderar på att flytta licensen till Dannero istället om det är möjligt och jag vet att fler tänker precis som jag! Solänget gör allt för att gräva sin egen grav, lägg ner skiten och gör en ren sommarbana istället!

 
 
Ingen bild

Linda C

18 januari 2009 15:26

Jag vet en som var lite sugen att öppna en fillial här på änget (Jan Norberg från umeå) Å en på sekris (inga namn nämda) hade avrått honom att inte göra de???!!! Vad är de för fel på den personen *Grrr* Vill dom inte ha hit en så bra tränare/kusk så gräver dom verkligen sin egen grav å med de svaret till den tränaren så verka de som de själva vill de oxå.... Hur fan tänker dom!De ska vara positiva å glad över att de ens fanns ett intresse här för vem fan kommer vilja flytta hit till denna utdöende bana?!

 
Ingen bild

Robert Calissendorff

18 januari 2009 17:07

Håller med dig Linda Li. Kostar mycket pengar bara för att kunna träna och tävla sin häst. Dom här avgiffterna är ju oxå bara en del av alla utgiffter som man har. Frågan är ju hur många som har råd att forsätta på sikt, med tanke på vad amatörer här runt om drar in. Själv har man inte lyckats dra in över 10.000 på ett år än... Tror man får lägga skorna på hyllan... Kolla på V75 på lördagar, köpa en andel i rixallsvenskan. Då vet jag mina utgifter för: ägande, träning, tävling och vetrinärs kostnader 300:- per år!!!

 
Ingen bild

Linda C

18 januari 2009 18:38

Kära make! :0)Tur vi skaffat oss en ridhäst då så kan vi ängna oss åt avel å ridning i stället,men känns som de är du ändå inte nöjd över bara de,jag har sett dina ögon tindra när du kör Q ;0) Så bara gilla läget de kosta men en dag står vi i vinnar cirkeln vi med *ler* Men sant att hästarna måste nog springa in MINST 500 tusen om de ska gå jämtupp för våran del så mycke vi lagt ut på var å en av dom under åren vi hållt på...Men de måste man förbi se annars så blir de man säljer bort alla grejor sen får man blodad tand att skaffa en igen å de förlorar man mycke på...Så bättre att satsa på Hilda å Q och funka inte dom så är de våra uppfödningar som gäller,ska försöka låta bli att köpa en trashank nå mer...

 
Ingen bild

Pernilla

18 januari 2009 19:42

aha...nu fick jag en idé om något att skriva om i tidningen :-) Tack för det!
har just mejlat in tipset till redaktionen :-)

 
Ingen bild

Linda-li

18 januari 2009 19:43

Hm, hur är det gifta parets kommunikation när de använder min blogg att lufta sina funderingar kring hästeriet?*ler*Eller snarare frugans funderingar till maken? Haha

 
Ingen bild

Linda-li

18 januari 2009 19:44

Pernilla, nu blev jag nyfiken!

 
Ingen bild

Linda C

18 januari 2009 19:48

ja du jag har alltid varit bättre på uttrycka mig via att skriva än ord :0)) Men de var mest på skämt faktiskt *skratta*

 
Ingen bild

Linda C

18 januari 2009 19:50

JAAAAAAAAAAAAAAAG med nyfiken!!!!

 
sofia

sofia

19 januari 2009 08:15

Annars är ni välkommen till Dannero=)
Håller med det kostar och jag som inte ens har startklara hästar än=(

http://www.nassom.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johnna

19 januari 2009 09:54

Oj, o, oj. Prova tävla inom ridning då! Bara uppstallning för EN tävling är nästan samma pris som ni har för ett år. Sedan kostar det typ en miljard att starta och sen vinner man en femtio lapp om man har tur ;)

 
Ingen bild

Kung Rune

19 januari 2009 10:24

Det är därför man inte ska tävla inom ridning...*ler*

 
Ingen bild

Therese

19 januari 2009 11:20

Välkommen till verkligheten :)
Ridhuskort på ridskolan går på 1900 kr per år. Och sen finns det inga tider att rida på!!! Ridhuset är uppbokat mest hela tiden. På helgerna är det alltid uppbokat för träningar. För att vara med på träningar måste man vara medlem i tävlingssektionen 200kr/år, sen ska man ju vara medlem i klubben också. Sen kommer då träningskostnaden. Helt sjukt vilka avgifter man ska betala för att vara med och träna. Man skulle bli rik om man slutade med hästar. En resa utomlands i månaden, kanske? Det börjar locka :)

 
Ingen bild

Johanna

20 januari 2009 10:33

Fortsätter väl spinna på vad som är värst =) Ridhuskort där jag rider kostar 4000/år och sen är det träningarna som kostar 800kr/månad, privatlektioner 300kr/gång plus medlemskort mm Man är ta mej f*n inte riktigt klok. Kanske skulle börja med trav istället =) Men då måste jag ha en häst som har lika coolt namn som Rune Brun =)

 
Ingen bild

Therese

20 januari 2009 17:16

4000 kr!!! Är de inte kloka :( Vad bor du i för håla??? Nä, jag skämtar :)

 
Ingen bild

Linda C

20 januari 2009 20:25

Jag förstår att man ska inte klaga igentligen om man jämnför för vi tävla faktiskt om MINST 1800kr för en 6:e plats...Om man tävla på Medelsvår så är väl typ en fösta plats 1000 kr eller om de är sämre? Ja typsikt man börjat med ridning igen då...Robban får betala mer *s*

 
Ingen bild

Kung Rune

20 januari 2009 22:52

Ja, inte konstigt att 80% av allt "ridfolk" man ser, ser ut att ha en pinne uppkörd i arslet... Ta inte åt dig nu, Johanna, du tillhör de andra 20%! Snacka om dyr snobbsport, jag tycker synd om er att ni fastnat i det träsket och ska inte klaga på Solänget något mer! Tycker absolut att du ska börja med trav, det är så mycket mer utmanande kunskapsmässigt än vad man kan tro, det är absolut inte bara att sitta i vagnen "och åka"!

 
Ingen bild

Johanna

21 januari 2009 00:09

Jag förstår precis vad du menar... Man blir så less på många "kollegor". Att dom bara orkar gå omkring och tro sig vara förmer än andra. Speciellt efter dom "fuskat" till sig en vinst med en spänd häst med flashiga gångarter.

 
Ingen bild

Therese

21 januari 2009 09:49

Jag tycker det är tråkigt att hästfolk håller på att dissa varandra bara för att man håller på med olika inriktningar inom hästvärlden. Har vi inte alla samma intresse? Hästar? Jag tycker iallafall om både trav, dressyr och körning mm. Det ena behöver inte utesluta det andra. Nä, lite mer öppenhet för att man kan ha olika inriktningar, det skulle jag önska.

Mvh Therese Hübinette

 
Ingen bild

Kung Rune

21 januari 2009 10:23

Jag dissar ingen för att någon har valt en speciell inriktning! Jag anser helt enkelt bara att 80% av de ridmänniskor jag stött på är riktiga stroppar, därav "pinnen i arslet". Det är helt enkelt min upplevelse och min åsikt!

 
Ingen bild

Johanna

21 januari 2009 14:04

Håller med Linda-li. Vi dissar inte, vi konstaterar bara fakta. Det är "ridfolk" som ofta dissar raser, inriktnigar mm. Herregud, det är ju bara att åka på ÖOR med en ridhäst av annan ras än halvblod och höra på kommentarerna. Sen så dissar jag ALLA människor oavsett inriktning som behandlar hästar på ett dåligt sätt, tyvärr så är det ju allmänt accepterat att vara brysk med händer, fötter och diverse andra hjälpmedel.

 
Ingen bild

Kung Rune

21 januari 2009 14:23

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

 
Ingen bild

Linda C

21 januari 2009 21:16

Håller oxå med att vissa rid tjejer kan vara så jäkla stoppiga så de är väl inget fel på ridning som sport utan folket som håller på... Sen är de upp till var å att ta åt sig och att tillhöra de 80% stroppfiorna eller de normala 20%! Jag kan lova jag tillhöra den mindre skalan *ler*

 
Ingen bild

Linda C

22 januari 2009 00:17

He he jag såg att just denna inlägg var på en 38:e plats av alla mest kommenterade bloggar *ler* Go Gril!! :0))

 
Ingen bild

Therese

22 januari 2009 15:35

Jag tar inte alls åt mig för jag är nog det minsta stropp man kan vara. Men det är lite lustigt att både "trav -och ridfolket" har som hobby att snacka skit om varandra. Man får ju höra en del när man jobbat/tillbringat tid på båda "sidor". Har folk inget bättre för sig, eller? Varför ödsla energi på det? Nä, nu ska jag ödsla min energi på något annat. Fint stall ni fått Linda-li. Det måste kännas kanon :)

 
Ingen bild

Linda C

22 januari 2009 20:33

Ja inte för jag säger de inte förse kommer skit snack inom travet men där kan åtminstone folk vara trevliga å fråga vilken häst man har å surra lite trots de är helt okända männsikor!Jag har oxå varit på "båda" sidor å jag tycker ändå folk inom travet är mer tillmötes gående :0) Inom ridning så antingen har man en för bra häst å då blir de massa surr(avundsjuka) eller har man en dålig så skratta folk åt en (som tex ha en travare att rida dressyr/hoppning på) De kan ingen neka till de är bara så!Jag har en kompis som fick smörja in sin med sko creme för att inte frysmärkingen skulle synas då blev de andra bullar då kunde folk fråga vad de var för häst annars satt de flesta å håna henne när hon tävlade de har jag hört med egna öron...När jag tävla Lillan i hoppning så minns jag vi slog halvbloden som tävla rätt högt i klasserna å de titta så jäkla surt å tyckte nog de var för jäkligt att bli slagen av en "simpel" nordis men jag satt med mitt leende runt hela ansiktet *ler* De hade köpt sina för 150-200 tusen å jag fick min gratis kände rätt skönt faktiskt!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards