Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

När ska folk förstå.....

Av Linda-li - 22 augusti 2010 09:48

.....att fetma på ett djur är lika illa som ett undernärt djur? Kanske t o m farligare? En gammal bekant somnade in i hagen här om dagen, hos en tjej i kommunen som alltid har extremt feta hästar. Det är inte första hästen som dör i hagen, utan den andra. Iof var dom gamla, men inte så gamla. Kanske var kroppshyddan inte dödsorsak, men den "hjälpte" garanterat till. Man blir ledsen.

Okunnighet är vad det är, när man inte inser att ett djur som är född att vara superatlet, blir så fet att det är skadligt. För skadligt är det, kom inte och säg annat. Den här lilla hästen som jag pratar om var lätt i typen men av lättfödd ras, en sån som kan äta ihjäl sig, utan rätt omvårdnad, d v s många små mål och/ eller motion! Kan man inte uppfylla det som hästägare så ska man i min värld inte ha någon häst! För de allra flesta skulle det vara självklart att någon som svälter sina djur är en olämplig ägare, men "feeder- ägarna" verkar accepteras på ett helt annat sätt. Jag fattar ingenting, som ägare har man ju ett ansvar att djuret ska må bra helt enkelt, oavsett "problem". Jag mår illa av extremt magra djur och extremt feta djur, för jag är djurvän.

 
 
Ingen bild

Linda

22 augusti 2010 11:19

Jag instämmer man ska inte övergöda hästar,tyvärr ha jag båda hilda och lilli för runda men de är svårt att hålla hullet på avelston när de små måste äta obegränsat... Men då får man banta dom sen när de ska skiljas åt som sagt! De är samma som en extrem fet människa de förkorta sitt liv med flera år oxå så ingen skillnad mot för ett djur som vi ändå ställt till att de fått alldeles för mycket mat jämnfört med motionen!

Linda-li

22 augusti 2010 12:21

Det är skillnad att ha en tjock häst mot att ha en riktigt fet häst! Själv har jag ju Birger och ponny- tjejen överviktiga, men jag är som du medveten om det och handlar där efter. Visst fan är det jobbigt att gå flera ggr om dagen och småutfodra istället för att ge fri tillgång, men har man en fet häst som måste bantas så har man inget val! Kan man inte sköta dem efter deras behov så ska man inte ha dom! Så är det bara, i vår värld iaf!

 
Ingen bild

Linda

22 augusti 2010 12:35

Helt rätt var och en ha ansvar för sina djur och vi vet ju att fler reagerat över hennes hästar men de verka som sagt att folk reagera mer på magra än för feta hästar som sagt! Som du säger de är lika illa hur som haver...

 
Ingen bild

Marinette

22 augusti 2010 22:53

Fy rackarn va hemskt... för att inte tala om bedrövligt!!! Helst när du säger att de är andra hästen. Jag kan bli så sjukt förbannad på människor med åsikten: "låt djuren äta"!!!

Linda-li

23 augusti 2010 07:10

Ja, vem mår bra om man är extremt fet? Ingen. Håller med dig, bedrövligt är vad det är:(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards