Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Skvaller- ett vanligt fenomen

Av Linda-li - 24 juli 2010 09:16

Läste just Linda's blogg och inlägget om skvallret, snacket och annat onödigt vetande som folk ägnar sig åt. Trist, men såååå vanligt:( Jag upplever att detta snack i negativ form är rätt så typiskt inom individuella sporter, inte bara hästsporten. I "hundvärlden" är det samma sak; man har fel ras (eller blandras), tränar för lite eller för mycket, bara tur med materialet när det går bra och för lite kunskap när det går dåligt.......listan kan ju göras lång.

Missunsamheten är stor, precis som om det skulle gå bättre för den missunsamme i fall det skiter sig för objektet av skitsnacket......

Själv är jag inte missunsam, förstår mig helt enkelt inte på den känslan, men har upplevt och hört sååå många andra som lider av det, tragiskt:( (För inte fan blir dom lyckligare av det)...

Avundsjuka är något annat för mig dock, men det kan kanske lätt övergå till ett stadium där man missunnar i stället?

Avundsjuka har jag upplevt, av mig själv, men för den skull har jag inte missunnat någon något. Som exempel kan jag ta en väldigt nära vän till mig, och hennes sambo, som skrapade fram 2,7 miljoner på triss! Jag blev avundsjuk, det blev jag..... åh, jag vill också vinna mycket pengar....eller, tääänk om det var jag, vad lycklig jag skulle bli..... 

Men aldrig att jag kände att jag var missunsam, ganska coolt faktiskt att det faktiskt händer någon man känner;)

Hästsporten är ofta avundsjukans, och tyvärr missunsamhetens, drömvärld........ ofta mycket pengar inblandade, tydlig "framgång- icke framgång", och självklart fenomenet "talar du illa om min häst så talar du illa om mig"..... skitlöjligt!

Vet att många haft åsikter om "mina skithästar", renoveringsobjekten ingen annan velat ha....... jo, jag vet;) Om jag väljer att inte investera i en på pappret duglig häst, av ekonomiska skäl eller för att jag inte vill, är väl ändå mitt val. Jag är snart 40 år och har två barn, en som snart är vuxen och en som kommer att bo hemma i många år till, nog fan är jag gammal nog att äga vad jag vill! När barnen inte är prio 1 vad det gäller pengar (i övrigt kommer dom alltid vara prio 1), alltså, när dom klarar sig själva ekonomiskt, då kommer jag nog att investera i en dyrare och på pappret bra häst, för att jag själv vill;) Om jag så försöker att söka dispans för en åsna att starta på travet så är det min ensak, jag äger vad jag vill! Visst, åsikter har gemene man, men så länge ens val inte skadar någon så vore det kul om folk sket fullständigt i mina val;) Och, om dom är seriöst undrande bara, om något tokigt val jag gjort, ja då är det bara att komma och fråga mig varför, jag är inte det minsta blyg och svarar gärna;) 


 
 
Ingen bild

Linda

24 juli 2010 10:12

Så jäkla bra skrivit! :-) som sagt bara gå fram och fråga dig personligen då får de ju de ärligaste svaret men de verka de som surra inte vara intresserade av nån anledning!;-)

 
Ingen bild

Rebecka

24 juli 2010 13:42

Håller med, mycket bra skrivet :)

 
Ingen bild

sofia

24 juli 2010 15:14

Huvva för missunsamma människor:(
Det är väl roligt om det går bra för någon och speciellt amatörer, framgång föder framgång!

 
Kicki

Kicki

24 juli 2010 21:22

Visst är det så många gånger.Lite så där,går det åt skogen"det förstod jag väl" Och går det bra "vilken tur hon har då".Det gör väl inte ont att glädja sej åt andras framgångar eller stötta när det går åt fanders?
Ha en mysig helg/Kicki

http://www.stallpuls.dinstudio.se

 
Ingen bild

Marinette

25 juli 2010 15:10

Du, missunnsam... nääää de tro jag inte, MEN
"Klommritt"... Jaaaa för du glömmer regnjackan då de regnar ;)
Svarar på frågor mer än gärna... Det VET jag att du gör (egen erfarenhet). Och sen var de ju de här med blygsamheten... FAN HELLER!! Råkar liksom finna en likhet där mellan dig och mig själv :D

 
Ingen bild

linda-li

25 juli 2010 15:27

Helt rätt; klommrit- ja, har inget vidare ordningssinne när det gäller kläder (eller städning), missunsam- nä aldrig, jag kanske är så van att ha billigast grejer, hahaha;) Blyg? Hell no;)

 
Ingen bild

Jeanette

27 juli 2010 07:32

Skänker de missunsamma en tanke, de måste ha ett otroligt tråkigt och innehållslöst liv (då de har fullt upp med att bry sig andras liv)...
Detta medans vi kloka, roliga, omtänksamma människor lever våra liv fullt ut! Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards