Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

Djurägares ansvar!

Av Linda-li - 8 juni 2010 09:39

Var förbi hos en kompis här om kvällen och såg för första gången på nära håll en ponny som stått inhyrd hos henne ett tag, och det var det fetaste jag sett:( Ponny- stackaren har fettdepåer som jag aldrig tidigare skådat, hans nacke och hals ser knappt verkliga ut. Ägarna har velat ha honom på lösdrift med unghästar som har fri tillgång på mat, så det är väl inte så konstigt att han ser ut som han gör......... Men hur i hela friden har ägarna kunnat stå och se på när ponnyn förvandlats till ett ohälsosamt fetto utan att göra något åt saken? Helt jäkla obegripligt....... Jag som snackar om att Bigge och Tilda är fetknoppar, dom är ju rena tunnisarna jämfört med den här ponny- stackaren...... Att han inte har utvecklat fång är ett under, anser jag. Dessutom ska han på bete i sommar (!), magert bete, men va fan, alla s k hästmänniskor vet väl att gräs innehåller en stor mängd socker oavsett. Och socker, det måste ju vara rena rama döden för den där lille stackaren.

Känner till en annan tjej som alltid haft extremt feta hästar också, och hon kallar sig stor djurvän, en kunde knappt gå.......

Vad är djurplågeri enligt dig? Själv tycker jag att extrem fetma hos djur helt klart är djurplågeri. Alla människor mår ju jättedåligt när dom ser ett djur som är för smalt, men tjocka djur verkar gå bättre.....? Samma sak med hundar, jag mår så jävla dåligt när jag ser hundar som kan misstas för jul- grisar! Nu är det inte lite överhull på djur som jag snackar om, utan när överhullet blivit fetma, då är det fan i mig djurägarens ansvar att fort agera (bäst är ju att det aldrig går dit hän förståss), så att det djuret kan leva ett fullvärdigt liv, och det kan ingen levande varelse som är för fet göra! Själv är jag inte fet men har rätt så mycket övervikt sen tio år tillbaka, och t o m den övervikten på 15 kg känns av i kroppen och alla leder.....

Nä fy fan, sen undrar folk varför t ex diabetes blivit så vanligt hos djur? Gissa.

Jag hoppas för allt i världen att den där lille ponnyn slipper fång, för alla som har någon hjärna inser hur jäkla plågsamt det är för hästen. Tilda fick ju två fånganfall för drygt två år sen, det var lindriga "anfall" som inte gav bestående men, men fy vad ont hon hade, det kunde en blind se. "Stå i glödande kol själv en stund så kanske du hajjar"....

Nu måste det tilläggas att Tilda var alldeles för tjock då (vårt fel!), men ändå inte i närheten av vad denne ponny med "tjurnacken" är....

Ha de' bra alla djurvänner! (De enbart djurtokiga kan ta sig en riktig funderare i dag!)

 
 
Ingen bild

Linda

8 juni 2010 10:53

Klart som fan att de sliter att vara för tung de måste väl varje människa förstå...?!
Tycker de är rätt vanligt bland ridhästar att de är alldelens för tjocka å de tycker säkert våra travare är för tunna men som sagt hellre de mår de inte dåligt av i af...
Ha man en tjock häst ska den inte ut på bete tycker jag då kanman hellre slå lite gräs själv varje dag så de får i sig men aldrig släppa ut vind för våg även om de finns "Lite" gräs...

 
Annica

Annica

8 juni 2010 21:01

Längesedan jag var här nu men nu är jag tillbaka!
Hoppas du mår bra och har haft en trevlig helg med mycket sol =)
Mvh Annica

http://djurenpalandet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Therese

8 juni 2010 21:26

Nä, tjocka hästar är inte alls bra. De flesta tränar inte sina hästar utan promenadrider. Då blir de tjocka. Helst om de dessutom går i en liten hage med massa mat. Jag tror att hästarna behöver bränna ur sig lite och svettas. Precis som vi människor :D Visst finns det många tjocka ridhästar men det finns också väldigt många omusklade/tunna travhästar. Och då är de inte omusklade för att de inte tränas. Utan oftast tränar de för hårt. De bryter ner musklerna. Det är inte heller bra eftersom då tar leder mm stryk när inte musklerna fungerar som de ska. Så man ska nog inte säga att de inte mår dåligt av att vara tunna. Det ska vara viktmässigt då :D Jag har sett alltför många nedbrutna hästar med muskelknutor på travbanan när jag jobbade där. Men rätt träning, sjukgymnastik, behandling och foder kan göra underverk :D Det är nästan bara på tv som jag har sett riktigt fina och välmusklade travhästar. Lagom är bäst :D

 
Kicki

Kicki

8 juni 2010 21:27

Håller helt med!
Ha det bra/Kicki

http://www.stallpuls.dinstudio.se

 
Ingen bild

linda-li

8 juni 2010 22:56

Jag tycker inte att detta är en "ras- fråga", utan högst individuellt. Nu finns det väl inga travare i träning som är feta, det är ju en omöjlighet, vilket det också är när det gäller andra raser som tränas i de olika "rid- grenarna". Nä, jag tänkte inte på små- tjocka hobbyhästar utan på feta hästar och hundar, så överviktiga att det innebär en hälsorisk.......det är då det blir en form av misshandel! Ett magert djur är för mig inte det samma som ett smalt heller.

 
Ingen bild

Linda Calissendorff

9 juni 2010 12:13

Ja ha med egna öron hört en säga så här om sin ridhäst som denna person var rädd för att rida för hästen var lite på tårna som sagt då sa hon -jag tror hon hellre får vara för tjock å otymplig så kanske hon inte orkar med att vara så pigg!
Haha ja de är oxå ett sätt att lösa problemen! *nooooooot*
Jag mena inte att travhästar ska vara tunna utan att om man lyssna på nån som inte är insatt i trav världen så får man höra å vad smal den är fast den är "normal" vikt igentligen för att vara tävlingshäst, så klart man inte ska tunna hästar som inte ha muskler men klart de finns de med inom travet! De beror ju på träningen som sagt! ;0)
De är som Lindali sa de är ju extrem feta hon mena å inte dom med lite trivsel vikt.

 
sofia

sofia

9 juni 2010 14:41

Hästar som tränas mkt/tävlingshästar är det väl snarast så att dom måste äta mkt stråfoder för att dom jobbar så mkt.

Vet "travfolk" som håller nere på stråfodret och matar pållarna med kraftfoder, hmmmm dom har nog missat att det är stråfodret som är viktigt?!

Lite trivselvikt när man ska starta igång hästarna föredar jag. Så fort man börjar träna så omvandlar man ju till muskler. Men då pratar vi bara liiiite övervikt INTE fetma på hästen.

Hästen ska se sund ut:)Och det där med att se sundheten i hästen det varierar från betraktarens öga/ägare till ägare........

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

linda-li

9 juni 2010 19:26

Ja, jag lägger mig inte i vilket hull hästägare föredrar, så länge det inte handlar om vad jag anser är djurplågeri, d v s FETA hästar eller MAGRA hästar. Där i mellan är ju spannet stort så att säga:) Hade jag gnällt på något kilo hit och dit så hade jag ju kastat glas i stenhus om man säger så......:) Nä, frågan var om t ex feta djur utan åtgärd är utsatt för djurplågeri? Jag tycker det, då jag anser att en fet häst inte är en sund häst:)

 
Ingen bild

Johanna

12 juni 2010 11:58

Enligt djurskyddslag i USA anses ägare till EXTREMT feta djur vara lika skyldiga till djurplågeri som de som svälter sina djur. Jag förstår att de är extremt feta hästar Linda-Li referar till. Lite små mulliga hästar får vi nog stå ut med när vi inte har tid och möjlighet att ge hästarna så mycket rörelse som dom faktiskt behöver kontra att de behöver ha tillgång till mat nästan dygnet runt. Men ha tillgång till mat innebär ju inte att de ska kunna vräka i sig i ofantliga mängder, de mår de inte heller bra av. Dock vill jag påpeka att jag tycker de flesta hästar står med tom mage alltför långa stunder och matas med alltför mycket kraftfoder. Idealet är ju att de kunde gå och små äta dygnet runt när dom vill, men det är inte möjligt för alla hästägare att tillgodose. Så som allt annat som är det bästa för hästen är det inte möjligt för oss att göra möjligt för dem. Så vi får helt enkelt göra det bästa vi kan. Annars får vi nog släppa dom lösa på nån stäpp ;)

 
Ingen bild

linda-li

13 juni 2010 10:46

Trevligt att "se" dig igen Johanna, själv är du en helkass bloggare nu?:) Jo, det är ju feta hästar jag menar, inte mulliga fritidshästar som sagt. Håller med dig om att det ofta ges för lite grovfoder för få gånger under dagen, och sen kompenserar(?) man dom givorna med för mycket kraftfoder, leder inte alltför sällan till magsår, tyvärr....
Kom igen och börja blogga igen nu!

 
Petra

Petra

18 juni 2010 13:25

Ja fy... efter att Donna har fått fång så är jag nästan livrädd för gräs. Har alltid varit aktsam och släppt dem på magert bete, dels för att jag inte vill att de ska bli för feta eftersom vi tävlar, och dels för att jag varit rädd för fång. Trots det fick hon det ju nu...
Men det är ju hästägarens ansvar att se till att hästarna mår bra, och en fet häst mår inte bra.

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda-li - 27 oktober 2010 08:55

 Mannen kommer hem från jobbet en dag och ser frugan sitta och kolla på ett matlagningsprogram. Han skrattar och frågar:- Varför kollar du på matlagningsprogram när du ändå inte kan laga mat? Hon svarar:- Vadå då.. Du kollar ju på porrfilm!   Det...

Av Linda-li - 24 oktober 2010 08:59


V75 från Bergsåker i går, och jag som är lite krasslig hade några timmars underhållning på tv:n=) I DD-1 startade El Sueco, hästen som köptes billigt av en tjej från Nordmaling i september i fjol, och som fram tills dess knappt gått fortare än 30- ...

Av Linda-li - 19 oktober 2010 18:07

Två dagars inskolning på min nya arbetsplats avklarade, i morgon tillbaka till mitt "gamla" ställe=) Åkte in till Solänget med Nalle i dag, och han var på G! Han fick dock ta det lungt, men nån repa drog vi=)    Ludde är grymt dålig i magen, ha...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 14:56

Nu har jag hämtat Alex på busstationen, men jag fick skjutsa honom till en polare i Moliden på en gång(!)=) For ut och joggade Nalle- mannen ca 5 km i dag och han tyckte att det var skitkul att få springa på lite (och jag me'). Nu är det snart da...

Av Linda-li - 15 oktober 2010 09:21


Jaha, då jobbar man hela helgen med start i kväll. Åh vad jag längtar....not. Var på återbesök på kliniken med Nalle i går och böjproven var ua, men hasen fyller lite ändå...... bara att smyga i gång honom och se vad som händer.    I går var de...

Ovido - Quiz & Flashcards